Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 04 dub 2020, 06:51



Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 58 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
 Olomouc 
Autor Zpráva
Brahmína
Uživatelský avatar

Registrován: 24 črc 2010, 20:27
Příspěvky: 79
Příspěvek Olomouc
Nejen Chekyho napadlo, že je třeba doladit celkový obraz Olomouce, když už odtud pochází několik postav, a je tu vedena rozsáhlá teologická debata v níž se na něj často odkazuje, ale na jeho impulz jsem se do toho rozhodl pustit, takže:
- Jako základní nástin bych použil, stručnou historii použitou v OLS.
- Následně, pro současnost by se hodily zážitky samotných postav odtud pocházejících.
- Hlavně berte na vědomí, že se musíme dohodnout!


Bezejmenné dekády [2077~2130]

Olomouc se vydala odlišnou cestou díky silnému vlivu církve a nekompromisnímu postupu biskupa jednajícího zřejmě na základě vatikánských příkazů a využívajícího vatikánských zdrojů. Vytvořila se zde relativně stabilní theokracie, jejíž armádu tvořila zfanatizovaná lůza. Hladomoru a epidemiím bylo zabráněno masovými čistkami a Olomouc se ubránila totálnímu rozkladu relativně dobře řízeným sestupem do pozice pozdně středověkého města zcela izolovaného od okolí.

Éra Zmrtvýchvstání [2130~2250]

Olomouc - Olmec - Olmütz navázala kontakt s Ostravou a s místními otrokářskými gangy (v té době ještě neorganizovanými). Moc biskupství upadala, jak byly přerušeny kontakty s Vatikánem, avšak město bohatlo již jen ze své velikosti. Sekularizovalo se a zaměřilo na obchod a pěstování potravin.

Současnost [2270 AD]

Olomouc - kontakt s Ostravou prodloužen až do Ciezsyna, skrz Těrlicko i Protektorát. Město těží z bohatství Dolnomoravského úvalu. Je to zřejmě největší město bývalé Federace. Řízeno je městskou radou, v níž mají své pevné zastoupení i členové biskupství. Město je relativně silně katolické, avšak nijak striktně - knajpy a hampejzy olomoucké jsou vyhlášené široko daleko. A město z nich má zisk. Armáda je silná, operuje i relativně daleko - podílí se na průzkumech okolí Brna a na udržování průchozí stezky do Ostravy. Je neutrální ke všem probíhajícím konfliktům.


03 říj 2010, 13:31
Profil
Zewell (3. lvl)
Zewell (3. lvl)
Uživatelský avatar

Registrován: 11 srp 2010, 17:33
Příspěvky: 647
Příspěvek Re: Olomouc
Současnou historii jsem lehce definoval posledním kázáním (protože se mě i mé postavě nelíbila ona hříšná vize města a přišlo mi to lepší posílení etického vlivu otce, než umělé dodání přívrženců 8-) ). Nová tvář města je tedy posunem "karmy" do plusu. Záleží na tom, zda-li to budou nebo nebudou ostatní postavy zpochybňovat a jak se dohodnem na úspěšnosti nové vlády...


03 říj 2010, 13:45
Profil ICQ
Brahmína
Uživatelský avatar

Registrován: 24 črc 2010, 20:27
Příspěvky: 79
Příspěvek Re: Olomouc
Olomouci však nevládne církev, minimálně ne přímo, spíše tahá za nitky, ale městská rada... A rozhodně bych upustil od představy svatého města, to by opravdu nefungovalo, pokud má silnou a funkční armádu, tak tu rozhodně vírou nenakrmí, a jak známo, vojáci bez hampejzu nevydrží. Ovšem je pravda, že Otec Miroslav může přehánět, proč ne :-)

Záleží také na tom, která postava opustila město jako poslední, já se přeci jen toulám už druhý rok a od Olomouce jsem šel hodně rychle :-)


03 říj 2010, 13:56
Profil
Zewell (3. lvl)
Zewell (3. lvl)
Uživatelský avatar

Registrován: 11 srp 2010, 17:33
Příspěvky: 647
Příspěvek Re: Olomouc
Bordely by mohly zůstat, církevní pokladna přece musí brát někde na úplatky. Alespoň na "černém trhu" pod rukou zákona/církve. To, že Olomouc nebude svaté město je jasné. Tu kněz zašlápne hříšníka, na druhém konci města vzniknou dva další. Hřích bují neustále. Spíš se mi nelíbila myšlenka, že to církev radostně kvituje a dělá, že to nevidí. Tedy spíše by se jednalo o "zesvacení" církve, město by zůstalo stejné.


03 říj 2010, 14:08
Profil ICQ
Osamělý střelec (3. lvl)
Osamělý střelec (3. lvl)
Uživatelský avatar

Registrován: 18 lis 2008, 16:36
Příspěvky: 894
Příspěvek Re: Olomouc
Já bych dodala, že k obrazu Josefova jakožto pseudostředověkého města, sice sekulárního, církev patří. V Jaroměři (reálně "dvojměsto" s Josefovem) je děkanství a 3 kostely, v nedalekém (herně zaniklém) Hradci králové je diecéze a ačkoli se v církevní hierarchii nevyznám, tak to nejsou úplně nejnižší jednotky, takže nějaký základ tam je.

Církev v postapo Josefově má své zastoupení, přeci jen v srdci pevnosti stojí kostel sv. Anny a přes řeku v bývalé Jaroměři jsou zbytky (nebo zachováno? co vy na to?) gotického kostela sv. Michala. Církev tedy spravuje kostel a farnost a možná nějaké malé polnosti. Tvoří ji malá komuna mnichů (více než 2 zlobiví mniši, ale ne víc jak řekněme 10-20 lidí včetně kněze/nějaké vyšší šarže). Víra je vlažná, ale na relativně pohodlné žití malé církevní komuny stačí. Možná by nebylo špatné dát mnichům nějaký další smysl, třeba by vedli malou školu a měli tradiční monopol na křty, svatby, pohřby a vedení matriky. Vědma poznala život téhle komuny jen zvenku, nikdy nebyla na bohoslužbě a s mnichy prakticky do kontaktu nepřichází - byliny prodává apatykářům, od nichž pak mnichové nakupují.

V zemědělském kraji Polabí se víra liší kvadrup od kvadrupu a všeobecně se zastává názor, že co je za vraty, do toho nikomu nic není. Čím blíže k Josefovu, tím víc je proklamována příslušnost ke katolické víře. Možná synové statkáře chodí do města získat vzdělání, ale ne všichni. Víra v kraji není vlažná, přírodní kulty zde také kvetou a Matka Noci tu určitě také najde své zastánce (i když o ní vědma doposud nic neslyšela, ale vyznavači kultu matky přírody tu samozřejmě jsou).

Uf uf, jakékoli poznámky nebo dotazy jsou vítány. :-)


03 říj 2010, 15:06
Profil
Drancíři (5. lvl)
Drancíři (5. lvl)
Uživatelský avatar

Registrován: 23 led 2008, 17:16
Příspěvky: 5932
Příspěvek Re: Olomouc
Napřed reakce na Viky:
Myslím, že v Jaroměři to je kostel sv. Mikuláše, ale to je jedno, bez soustavné péče (=ochrany hradeb) by se asi změnil v doupě pankáčů, nebo rozvalinu. Vyšší šarže u mnichů bývá opat, nicméně v tak malé komunitě je diskutabilní. Na druhou sranu, Josefov-Pardubice nemají zajištěné spojení s Olomoucí, karavanní stezka bývá přepadáváná a přerušovaná mutanty a divokými lidmi, takže Josefov musí pracovat samostatně.
Hierarchie je asi taková:
- farnost (v Polabí do ní obvykle patří několik malých obcí) - v čele farář
- vikariát (několik farností, zrhuba; v Moravskoslezsko-Slovenské tradici jméno děkanát) - v čele vikář
- diecéze (v zásadě něco jako okres) - v čele biskup (Hradec Králové, České Budějovice, Litoměřice, Plzeň a Brno, Ostravsko-Opavská)
- arcidiecéze - u nás je pražská a olomoucká, ta první pokrývá celé Čechy, ta druhá zase Moravu.
(- papežská kurie - "vláda")
Takže jsem při vymýšlení settingu jen tak narychlo splácnul diecézi tam, kde má být arcidiecéze, za což se omlouvám. V Olomouci tedy sídlí arcibiskup (z hlediska svěcení stejná úroveň jako biskup), který nemá pravomoce na území Koruny České. Což je druhé faux pas.
Na druhou stranu můžeme předpokládat, že z arcidiecéze pražské zbyl akorát kouřící kráter, takže v okrajových oblastech se přeživší klér snažil a prostě svou působnost rozšířil. Stejně tak je možné, že nebylo nutné udržovat arcidiecézi a ta degradovala v diecézi "Olomouc+přilehlé okolí do dne chůze+pár nadšenců ve vyhnanství kdesi na Západě". Pak je vše v pořádku.
Snad jen by bylo dobré, kdyby se místní křesťané a vyjádřili, zda jim tyhle naše úvahy nevadí. Nerad bych kohokoliv urazil.


03 říj 2010, 19:05
Profil Zobrazit autorovy stránky
Drancíři (5. lvl)
Drancíři (5. lvl)
Uživatelský avatar

Registrován: 23 led 2008, 17:16
Příspěvky: 5932
Příspěvek Re: Olomouc
Ještě zlehka naťuknu dva tisíce let vývoje církevní hierarchie, tedy to, co asi všichni tuší, ale ať to ví.
Tak za prvé je vlastně zvlášť oddělen klérus a řeholní řády - tedy laicky kněží a mniši.

jáhen - nižší svěcení (i dočasné; může být ženat; byly i jáhenky; též diákon) - posláním je kázat slovo Boží, vede tedy liturgie a pomáhá faráři
kněz - vyšší svěcení (nesmí být ženat)
farář
vikář/děkan
kanovník - člen "suity" biskupa, původně jej volili, dnes biskupa dosazuje papež. Ale po Válce možná bylo přerušeno spojení s Římem...
různí další "otcové na volné noze". Funkce "Otec-kapitán" je převzata z válečné církevní mašinérie z knih Hyperion-Endymion.
biskup - nejvyšší svěcení. jak je to s jeho volbou podrobně zde.
arcibiskup
prelát - "úředník" papežské kurie (na úrovni biskupa nebo i výše) prelátem je i opat/převor/probošt/rektor/kvardián/abatyše, ten ovšem nemá biskupeské svěcení ani pravomoci a sám je biskupem kontrolován. Je ovšem kněz. (Opat je samozřejmě součástí dost uzavřené struktury řeholních řádů. Rovnou: mezi řeholní řády patří i mnišské řády. Někteří řeholníci tedy jsou mnichy. Všichni mniši jsou řeholníci. Uf!)
kardinál - v zásadě faráři Římských kostelů, ale jde spíš o něco jako "agenty-ministry". Každý kardinál by měl být biskupem, ale toto pravidlo má své výjimky (třeba kardinál Špidlík)
papež - farář Římský.
Vyznat se v tom není žádná prča, takže jen takhle polopatě pro potřeby hry. :-)


03 říj 2010, 19:32
Profil Zobrazit autorovy stránky
Osamělý střelec (3. lvl)
Osamělý střelec (3. lvl)
Uživatelský avatar

Registrován: 18 lis 2008, 16:36
Příspěvky: 894
Příspěvek Re: Olomouc
Viděla bych to, že v Josefově jsou z pohledu Olomouce prakticky heretici - kontakty začínají být obnovovány až teď, po nějakých 200 letech po Pádu (je to 200, že?), takže celou tu dobu si museli Josefovští vystačit sami. Sami si vysvěcovali své kněze, takže si nejspíš nějaký vyšší hodnostář (hradecký vikář) kvůli zachování církve přisvojil vyšší pravomoce a stal se praktickou hlavou své církve. Proto se domnívám, že se na obnovené kontakty s Olomoucí nebou dívat zrovna s nadšením a určitě se nebudou chtít radostně sklonit pod její vládou. Mohli by i argumentovat tím, že jsou nejzápadnější známou výspou církve v zemích českých a protože papež v římě nejspíš nezrušil český arcibiskupský stolec, tento přešel na nejvyššího přeživšího východočeského církevního člena. Tudíž v Josefově by mohli sedět samozvaní arcibiskupové se stejnou faktickou pravoocí jako olomoučtí arcibiskupové..


03 říj 2010, 19:40
Profil
Drancíři (5. lvl)
Drancíři (5. lvl)
Uživatelský avatar

Registrován: 23 led 2008, 17:16
Příspěvky: 5932
Příspěvek Re: Olomouc
To je velmi dobrý nápad. Přináší to konflikt, a ten je hnací silou každé hry. :ano:
:: pod okny se ozývá burn! heretic, burn! ::

Otázkou samozřejmě je, jak často tento prvek využijeme. :-D


03 říj 2010, 19:45
Profil Zobrazit autorovy stránky
Osamělý střelec (3. lvl)
Osamělý střelec (3. lvl)
Uživatelský avatar

Registrován: 18 lis 2008, 16:36
Příspěvky: 894
Příspěvek Re: Olomouc
Využívám ho právě teď - vědma má zkušenost s josefovskými, kdežto otec Miroslav zastupuje olomoucké. A jejich náhled na to, co je dobré a zlé a co je vůle Boží se může, a nejspíš i bude, dost lišit. Zorvna tím jdu argumentovat. O:-)


03 říj 2010, 19:48
Profil
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvků: 58 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Český překlad – phpBB.cz